jgn komen pic superhero akuu..

Wednesday, August 3, 2011

RamZan in india

alhamdulillah...

hari ni kalau sampai ke magrib dah 3 puasa aku dekat india ni...yuuuhuuu...yep..sini x panggil ramadhan...org local ckp RAMZAN...dah mcm nma kwn aku la pulak..

puasa dekat sini sama j kot dgn mlysia...ala...seluruh pelosok alam pun sma..puasa "menahan diri dri mkn dan minum dan perkara2 yg membatalkan puasa dri terbit fajar hingga tebenamnya sang mentari"....haaha

cuma yg differ sini dgn mlysia ada bbrapa perkara lah berdasakan pengamatan aku

1. bukan solat teraweh j yg buat masjid penuh (mcm dkt mlysia) ...solat 5 waktu pun sini mmg penuh gler2..aku mmg respect saudara2 kita dkt sini...aku harap dekat mlysia nnti mcm ni jugak lah....

2..sini xda lagi kes curi selipar kot..aku gi traweh arituh pakai selipar agak lawa la jugak...tpi x di curik pun..hehehe
sentiasa berjaga2 wpun hnya sliper jepun...haha

3.diorang xda bazar ramadhan mcm dkt mlysia..adalah 1 2 kedai yg aku jumpa jual juada bbuka..kalu dkt mlysia aku rasa each of daerah tuh ada bazar en??..dan banyaklah pembaziran,,pemborosan berlaku...diorang ni bbuka ala kadar j..

p/s : india ni btol2 ajar aku erti syukur dgn nikmat yg ada..xpcya datang la sini!!!!!!


4.teraweh sini agak laju dri mlysia...mmg laju...8 rakaat dlm 10 minit j..kt mlysia lambat sikit kot ( imam kt kampung aku slalu jugak buat 8 minit ni)...express.huhu...aku x kisah la...jnji traweh...

5.sini xda lagu raya kot..hahahaha...kalu dkt mlysia bila masuk ramadhan j kedai2 dah start main lagu rya...peeeh...bikin geram...puasa baru sehari dua pun..lagi advance b4 ramadhan lgi ada dah yg main lgu raya (aku x tipu)....errm...mebi ada kot yg main lgu rya sini..tpi aku x fhm...yee maca..yeppopdda..haha..

6..sini xda meriam buluh...kalau kt kampung aku dah start kot main meriam ni..mercun hnya akn keluar bila seminggu nak raya...best owh main meriam..sampai kening terbakar...tpi tuh masa aku sebaya dgn usop sontorian n the geng lah. bestttt.....dah besar2 ni  xda dah..aku jadi hulkhogen dah kalu aku dengar org main..menyakitkan ear drum aku jak...

bapak besar...meriam bazoka aK-532 buatan papua new guine..

6.yg paling beza bagi aku,,sini fmly aku xda nak sahur dan bbuka sama2 :(  jauh nya aku merantau....


sabar hamri..

jiwa mau kental..

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...