jgn komen pic superhero akuu..

Saturday, July 16, 2011

tekNIk Dafiiii..hehe

Bismillahirahmanirrahim..

okai..

tuk kali ni aku nak ajar cara edit photo using GIMP (ada kwn gue yg mintak ajar )heheeee....apa yg aku akan buat adalah step tuk asingkan colour pada photo yg nak di edit tuh ( nma scientific i dun know )..so aku nmakan sebagai teknik DAfiiii...haha...

harap2 korang fhm lah...

1. korang mesti ada software lah..photoshop cthnya...tpi aku ada GIMP 2.6 jew...klau xda pandai2 download..google jak..senang k..

ginilah rupa gimp tuh..



2.then klik FILE dan open pic yg korang nak edit..


3.ni contoh pic yg aku nak edit..aku nak preserve colour putih kt toyol tuh..yg lain semua aku nak gelapkan kan..

toyol putih..

4.okeh..pada kotak TOOLBOX tuh, korang klik pada icon PATHSTOOL..
5.next..korang build 1 barier sekeliling toyol tuh..make sure dot 1st korang buat jointdgn dot last..meaning,,barier korang x bocor..fhm kan??
dot 1st joint dot last k..
6.dah siap tuh,,korang klik pada button SELECT dkt atas tuh..pilih FROM PATH.


7.klik pada button SELECT lagi..then INVERT..

8..ok sekarang masa tuk korang adjust colour..klik COLORS dan klik DESATURATE (depend kat korang lah)...pic tadi jdi mcm ni..
siap dah..


9..then dia akn bagi korang options..pilih lah mna yg berkenan...

10...dah siap..korang boleh adjust lagi tuh..nak bagi lawa..ok...finally save lah..ok

capap skeeeet....heheee





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...